lunes, 7 de abril de 2014

Centre de pràctiques: Un Centre d'acollida. Què és?

És un servei d'Acolliment residencial d'estada limitada i diagnòstic destinat a l'atenció dels nois adolescents (entre 12 i 18 anys), tot i que es poden acceptar casos de nois amb edats inferiors en el cas de grups de germans. Al centre es realitzen serveis assistencials propis de substitució de la llar oferint la cobertura de necessitats bàsiques i el suport educatiu social i jurídic. El centre té un caràcter permanent de 24 hores. 

L'encàrrec del centre és fer una acollida diagnòstic interdisciplinari dels menors, infant i adolescents, que estan sota la tutela o guarda de la DGAIA i garantir l'atenció correcta al menor les 24 hores del dia els 365 dies de l'any. Prestar un servei de qualitat als destinetaris del centre d'acollida, gestionant i administrant els recursos aportats per la DGAIA. L'acolliment provisional de nois (en alt risc social) és d'estada limitada, atorgant-se l'atenció immediata i transitòria amb l'objectiu d'analitzar la seva problemàtica a través de l'estudi diagnòstic, interdisciplinari, que permeti elaborar la proposta d'estudi més adequada. Les seves fucions es basen en la guarda i educació, acolliment i convivència descans i lleure, higiene, atenció psicològica, social i educativa, observació, diagnòstic, proposta de mesura i pla de millora. 

Els principis educatius es basen en la normalització, la responsabilitat, l'autonomia, l'educació integral, compensdora i activa, l'educació per als valors, actituds i normes, confessionalitat, educació per la igualtat de sexes (coeducació), educació en els valors de la democràcia, la integració social, la participació i el respecte a les diferents cultures. A més, els principis bàsics d'acollida i diagnòstic són la responsabilitat, col.laboració, competències parentals, d'identitat i pertinença/família nucli bàsic de criança i l'interès superior de l'infant i/o adolescent. Les funcions es concreten en: les pròpies del diagnòstic, les pròpies de la substitució de la llar (higiene, alimentació, vestuari, educció, lleure, salut i que en definitiva tendeixen a un desenvolupament equilibrat de la seva persona), elaborar i aplicar els plans educatius individuals de cada menor a partir de l'aproximació diagnòstica sota els criteris de DGAIA, l' entitat haurà de vetllar per tal que existeixi una relacció adequada entre els infants i/o adolescents, famílies i entorn natural sempre que així estigui indicat pels equips tècnics que tenen la competència i l'entitat no podrà percebre cap tipus de quantitat econòmica per part dels usuaris del centre com a quota d'estada.
(tots aquests conceptes enmarcats dins el marc legal del menor, menor maltractat o menor desemparat).

CONTEXT I MÉS DEL CENTRE D'ACOLLIDA ON FAIG LES PRÀCTIQUES.


Anàlisi del context: El centre d'acolliment Estrep està inscrit al Servei d'Inspecció i Registre del Departament d'Acció Social i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya. Centre concertat a la Fundació Privada Mercè Fontanilles de manejament de serveis i iniciatives socials. És un servei d'Acolliment residencial d'estada limitada i diagnòstic destinat a l'atenció dels nois adolescents (entre 12 i 18 anys), tot i que es poden acceptar casos de nois amb edats inferiors en el cas de grups de germans. Al centre es realitzen serveis assistencials propis de substitució de la llar oferint la cobertura de necessitats bàsiques i el suport educatiu social i jurídic. El centre té un caràcter permanent de 24 hores. Té 40 places de nois derivats per DGAIA, qualsevol Equip Funcional d'Infància (EFI número9, en aquest cas, o bé fora d'horaris d'aquests equips, la Unitat de Detecció i prevenció del Maltractament Infantil UDEPMI).
Els recursos a nivell escolar (per proximitat I oferta van a Manresa): disposa de 4 escoles públiques que cursen ESO i Batxillerat i 5 escoles concertades que cursen els mateixos cursos. La majoria disposen d'aules d'acollida per adolescents immigrants on aprenen català per incorporar-se més endavant. També hi ha la UEC (Unitat d'escolarització compartida) "La Clau". Com a formació/ocupació Manresa disposa del centre d'iniciatives per a l'ocupació (CIO). Servei integral d'ocupació on es treballa l'orientació laboral i la inserció i tenen diferents programes de formació. CIO ofereix Plans d'ocupació i Plande Transició al treball a nois/es de 16 a 25 anys. Cada curs escolar es matriculen als majors de 16 anys en PQPI's (Programes de Qualificació professional inicial) per diversificar els nois del centre i poder donar respostes a les preferències. L'associació Càrites i Creu Roja també ofereixen cursos en castellà i català per joves i adults, i alguns recursos formatius pre-laborals a diferents entitats i associacions de Barcelona.

Encàrrec institucional: l'encàrrec del centre és fer una acollida diagnòstic interdisciplinari dels menors, infant i adolescents, que estan sota la tutela o guarda de la DGAIA i garantir l'atenció correcta al menor les 24 hores del dia els 365 dies de l'any. Prestar un servei de qualitat als destinetaris del centre d'acollida, gestionant i administrant els recursos aportats per la DGAIA. L'acolliment provisional de nois (en alt risc social) és d'estada limitada, atorgant-se l'atenció immediata i transitòria amb l'objectiu d'analitzar la seva problemàtica a través de l'estudi diagnòstic, interdisciplinari, que permeti elaborar la proposta d'estudi més adequada. Les seves fucions es basen en la guarda i educació, acolliment i convivència descans i lleure, higiene, atenció psicològica, social i educativa, observació, diagnòstic, proposta de mesura i pla de millora.

Principis bàsics del centre són:
Els principis educatius es basen en la normalització, la responsabilitat, l'autonomia, l'educació integral, compensdora i activa, l'educació per als valors, actituds i normes, confessionalitat, educació per la igualtat de sexes (coeducació), educació en els valors de la democràcia, la integració social, la participació i el respecte a les diferents cultures. A més, els principis bàsics d'acollida i diagnòstic són la responsabilitat, col.laboració, competències parentals, d'identitat i pertinença/família nucli bàsic de criança i l'interès superior de l'infant i/o adolescent. Les funcions es concreten en: les pròpies del diagnòstic, les pròpies de la substitució de la llar (higiene, alimentació, vestuari, educció, lleure, salut i que en definitiva tendeixen a un desenvolupament equilibrat de la seva persona), elaborar i aplicar els plans educatius individuals de cada menor a partir de l'aproximació diagnòstica sota els criteris de DGAIA, l' entitat haurà de vetllar per tal que existeixi una relacció adequada entre els infants i/o adolescents, famílies i entorn natural sempre que així estigui indicat pels equips tècnics que tenen la competència i l'entitat no podrà percebre cap tipus de quantitat econòmica per part dels usuaris del centre com a quota d'estada.
(tots aquests conceptes enmarcats dins el marc legal del menor, menor maltractat o menor desemparat).

Línia pedagògica i metodològica: enmarcats en el PEC (projecte educatiu de centre), el RRI (reglament de règim intern) a més de la programació annual, la memòria annual i la normativa, la línia té 3 grans fases que trobem a destacar:
. Procés d'acollida: els nois arriben angoixats, en molts casos amb dificultats idiomàtiques (alt índex de menors immigrants àrabs o altres) i no s'acaben d'ubicar on són. Aquest factor s'aborda amb l'ajuda daltres companys immigrants que poden ajudar o també educadors que parlen la mateixa llengua i ajuden a l'acolliment disminuint la tensió i donant a conèixer on són i què passa.
. Adaptació del noi al centre: segons l'actitud i les necessitats del menor intentarem integrar el menor a les activitats quotidianes del centre, iniciarem l'aproximació diagnòstica per valorar l'accés a altres recursos i activitats externes. De manera multidisciplinar es treballarà l'adaptació del menor i la seva integració social a través del PEI (Pla Educatiu Individualitzat).
. Procés de sortida del centre (desinternament): moment en que el menor té altra vegada molta ansietat i angoixa per un proper canvi i on necessita el suport dels diferents professionals per tal de buscar seguretat a l'afrontament a la societat i aconseguir el millor recurs al seu cas. (Adolescents pròxims a 18 anys i estrangers sense regularitzar la situació laboral ni familiar cal preperar-ho amb el temps per a poder assimilar la situació).

Recursos humans i intervencions dels diferents professionals:
Al centre d'Acollida Estrep hi htreballen 41 persones. Hi ha 3 equips formats:
- Equip Directiu i de gestió: és una persona a temps complert, integrat per una Directora. Assumeixen les guardes dels nois i prenen decisions referents als mateixos
- Equip Tècnic: està format per un/a psicòleg/a, un/a pedagog/a, un/a treballador/a social i un/a metge per tal de portar a terme la tasca d'observació i diagnòstic encomanada. Té com a funció recollir tota la informació del cas, examinar, explorar i valorar les circumstàncies, situació i necessitats del noi, per emetre un informe diagnòstic interdisciplinari que possibiliti l'elaboració de la proposta de mesura més adequada i que faciliti que els joves atesos puguin avançar cap a la seva salut integral. La seva funció és traspassar informació del menor sobre la seva conducta i coordinar-se per aplicar les estratègies marcades en el PEI de l'adolescent.
- Equip educatiu: el centre té una capacitat de 40 places i hi treballen 30 educadors repartits en diferents torns. Es responsabilitzen del funcionament educatiu del centre i progrés dels infants prefixats al PEI i de l'acció educativa i assistencial dels adolescents.

També cal tenir en compte que hi ha altre personal treballador: servei de cuina, manteniment, servei de neteja i personal administratiu. 

DEFINICIÓ DE LA FIGURA DEL PRISOPEDAGOG AL CENTRE DE PRÀCTIQUES

La intervenció del pedagog/a és aportar a l'equip I a l'exploració interdisciplinària la informació necessària per la comprensió del noi amb les seves necessitats i indicacions que se'n desprenen i s'encarrega de derivar als nois al recurs educatiu que es cregui més oportu, fent la petició de places a través de l'inspector d'Ensenyament i a través de la coordinació amb l'EAP.
Missió: ser el responsable de realitzar funcions referents a l'exploració diagnòstica de la realitat de l'infant i/o adolescent en la vessant, principalment, educativa. Les seves funcions són:
. realitzar el diagnòstic pedagògic on s'exploraran les potencialitats i/o dificultats d'aprenentatge i es proposaran les condicions que possibilitin aquest aprenentatges (història escolar, desenvolupament psicomotriu, desenvolupament conceptual, aptituds bàsiques per a l'aprenentatge, hàbits d'estudi).
. realització de la part pedagògica de la síntesis avaluativa on figurarà la història escolar, resultats de l'exploració efectuada, valoració dels factors que interfereixen els aprenentatges i les seves causes, nivell de desenvolupament en les àrees que s'exploren i valoració de les aptituds bàsiques, i la proposta i orientació sobre el tipus de tractament per pal.liar els dèficits boservats, el nivell escolar del qual hauria de partir l'ensenyament i els interessos del noi en l'àmbit escolar.
. valorar la necessitat d'una derivació a altres professionals homòlegs, institució escolar o de formació i serveis, i fer-la si es valora necessària, durant i després de l'exploració. Si aquesta derivació es fa durant el procés, serà també la pedagoga qui farà el seguiment i mantindrà el contacte amb aquests professionals. En el cas que un noi assisteixi a un centre escolar comptarà també amb el suport del tutor.
. orientar la formació durant l'estada en el centre, la seva participació en les activitats formatives, dins i fora del centre, tenint en compte les seves peculiaritats.
. fer les recomenacions necessàries a pares/familiars en quant a les pautes educatives

Metodologia: el mètode a emprar passa per la recollida de dades, anàlisis d'aquestes i plantejament de les hipòtesis diagnòstiques, verificació d'aquestes hipòtesis a partir de proves i altres informacions relacionades amb els processos d'aprenentatge, i valoració de propostes específiques.

Tècniques: Proves exploratòries en relació a les diferents àrees d'exploració / Entrevistes amb el jove i els pares/família / Contactes amb professionals de l'àmbit escolar i formatiu / Observació directa del noi en situacions educatives
Valoració interdisciplinària:
Al finalitzar el procés diagnòstic es porta a terme la reunió corresponent en que s'analitza el procés de manera global i a partir de les aportacions de cada professional. S'estableix el que ha de ser el pla de millora per continuar l'intervenció familiar per garantir l'atenció familiar i la protecció dels joves. 


NORMES BÀSIQUES DEL CENTRE:
. Respecte i tolerància cap als companys i les seves diferències
. No estan permeses les agresions físiques niv erbals
. Respecte per les instal.lacions del centre i del seu entorn
. Cura de la higiène personal
. Respecte pels objectes personals dels teus companys
. Seguir les indicacions i orientacions del personal del centre
. Respecte pels horaris del centre
. Participació activa en les diferents activitats realitzades en el centre
. Sortir del centre en cas d'estar permès per l'educador

Totes aquestes normes bàsiques són al mateix temps objectius que cal trebllar continuadament amb els menors.

1 comentario:

Eva Ma Pujol dijo...

M'agrada molt com estas organitzant el blog-diari, trobo que és molt clar i concret. M'agrada el format i els colors, et proposa, per exemple que sutbratllis els punts (es veu que els tens en negreta, però ajudarien a focalitzar la vista... sols és una proposta de millora, per si vols tenir-la en compte. Estas fent una feina genial!